Hulpmiddelen in huis of woningaanpassingen
Tom in Alphen aan den Rijn
Als je beperkingen hebt, kan zelfstandig thuis blijven wonen een uitdaging zijn. Vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) is het soms mogelijk om voor die beperkingen, voorzieningen of woningaanpassingen te krijgen. Denk bijvoorbeeld aan hulpmiddelen om veilig te douchen of hulpmiddelen voor het traplopen.
Waarmee helpt Tom in de buurt?
Tom in de buurt onderzoekt samen met jou of een hulpmiddel of woningaanpassing passend is. En of hiervoor een Wmo-melding nodig is. Het kan bijvoorbeeld passender zijn om het hulpmiddel zelf te kopen in bijvoorbeeld de bouwmarkt.
Als de Wmo-melding wel nodig is, dan kun je die direct doen bij Tom in de buurt.
Welke hulpmiddelen zijn er?
Je kunt denken aan hulpmiddelen of woningaanpassingen zoals:
- Een traplift.
- Een drempelaanpassing.
- Een douchestoel of toiletstoel.
Heb je tijdelijk (minder dan 6 maanden) een hulpmiddel nodig?
Soms heb je alleen tijdelijk een hulpmiddel nodig, bijvoorbeeld na een ongeluk. Dan kun je een hulpmiddel huren of lenen bij een thuiszorgwinkel. Jouw zorgverzekering vergoedt vaak het lenen of huren van de hulpmiddelen via de zorgverzekeringswet.
Voorbeelden van thuiszorgwinkels zijn:
Hoe werkt een Wmo-melding?
- Neem contact op met Tom in de buurt. Dat kun je doen via het contactformulier van Tom in de buurt, via telefoonnummer 088 900 4567 of door een e-mail te sturen naar info@tomindebuurt.nl
- We geven informatie en advies over de Wmo-melding. De medewerker van Tom in de buurt kijkt ook samen met jou of er nog andere ondersteuning nodig is.
- De casemanager beoordeelt de melding verder. Dat gebeurt met een huisbezoek of een telefonisch gesprek. Na het onderzoek bepaalt de casemanager of de melding leidt tot een aanvraag voor de Wmo. Op basis van die aanvraag wordt een officieel besluit genomen.
Blijkt uit het officiële besluit dat je in aanmerking komt voor hulpmiddelen in huis? Dan bespreekt de casemanager samen met jou het vervolg.
Hoe wordt een hulpmiddel of woningaanpassing geregeld?
Als je in aanmerking komt voor één of meer hulpmiddelen of woningaanpassingen, dan kan dat op twee manieren geregeld worden:
- De hulpmiddelen of woningaanpassingen worden direct geleverd vanuit de leverancier (zorg in natura)
Wordt de Wmo-melding toegekend? Dan zetten wij de opdracht uit bij de leverancier om de hulpmiddelen of woningaanpassingen te leveren. Betaling wordt dan direct geregeld met de leverancier.
Is er onderhoud, een reparatie of verzekering nodig voor het hulpmiddel? Dan wordt ook de betaling daarvan geregeld. - Je krijgt een persoonsgebonden budget (pgb)
Je zoekt zelf een leverancier uit die het hulpmiddel of de woningaanpassing levert. In overleg met jou wordt bepaald of de kosten direct aan de leverancier worden overgemaakt of direct aan jou. Houd er rekening mee dat het geldbedrag wordt gebaseerd op de kosten die vanuit de Wmo betaald zouden worden bij zorg in natura.
Eigen bijdrage
In 2024 betaalt bijna iedereen voor hulp of ondersteuning vanuit de Wmo een eigen bijdrage die nooit hoger is dan €20,60 per maand. Je betaalt dit bedrag per maand, ongeacht hoeveel hulp of hulpmiddelen je ontvangt vanuit de Wmo. Er zijn uitzonderingen voor de eigen bijdrage:
- een rolstoel: hiervoor hoeft geen eigen bijdrage betaald te worden.
- de uitzonderingen die worden genoemd op de website van het CAK.
Een Wmo-melding doen bij Tom in de buurt
Wil je een Wmo-melding doen bij Tom in de buurt? Vul dan het contactformulier of bel naar 088 900 4567.